NVN themadag 14 februari 2009, Museon, Den Haag
Natuurfotografie …
Uitslag NVN Fotowedstrijd. |
||||
---|---|---|---|---|
De Themadag kwam mede tot stand met de medewerking van: | ||||
![]() |
||||
![]() |
||||
programma | ||||
11:00
|
Museon open. | |||
13:30
|
Opening themadag, de ILCP gedragscode Eric Bergmeester, voorzitter NVN |
|||
13:55
|
Een kwetsbare aarde Jasper Doest, |
|||
14:30
|
Vereniging van Natuurfotografen Nijmegen | |||
14:45
|
Pauze | |||
15:30
|
Prijsuitreiking NVN Natuurfotograaf van het jaar 2009 |
|||
16:00
|
De Filippijnse Apenarend, een vogel met een bijzondere haarstijl Klaus Nigge presentatie in het Engels.. |
|||
17:00
|
Afsluiting | |||
Presentaties. | ||||
![]() |
Een kwetsbare aarde**, Jasper Doest Deze tekst schreef Jasper eerder dit jaar ter voorbereiding op een lezing die gepland stond tijdens de jaarlijkse plenaire vergadering van het NVN. Helaas kon deze lezing niet doorgaan, omdat zijn terugvlucht van een volgende reis die Jasper maakte naar Texas, werd geannuleerd vanwege orkaan Ike. Was dat ook een gevolg van klimaatverandering? ‘Als natuurfotograaf heb je een enorm krachtig medium in handen. Met een foto kan je zo veel vertellen en daarmee zo'n belangrijke rol spelen in de toekomst van onze planeet. En wat doen wij? Terwijl de tijd verder tikt gooit de ene helft Nederland bitterballen naar vossen, terwijl de andere helft (waaronder het NVN) zich er van distantieert. Een gemiste kans als je het mij vraagt. In een rijk land als het onze is er zo veel potentie om anderen (dmv natuurfoto's) bewust te maken van de kwetsbaarheid van onze aarde. Samen zouden we zo veel kunnen bereiken, en het NVN zou daar een belangrijke rol in kunnen (en naar mijn mening MOETEN) spelen. Maar dan moet het wel nu gebeuren ... nu het nog kan. Een poolvos vraagt om aandacht, ik staak mijn relaas. Ik zie u graag bij de themadag, waar hopelijk spijkers met koppen zullen worden geslagen.’ Jasper komt graag alsnog zijn lezing geven. Met de lezing van Jasper staan we stil bij de bijdrage die wij als natuurfotografen kunnen leveren aan de bewustwording van de kwetsbaarheid van onze aarde, maar zullen we vooral ook genieten van zijn mooie foto’s. ** voorlopige werktitel |
|||
![]() |
||||
![]() |
|
|||
![]() |
Vereniging van Natuurfotografen Nijmegen (VNF-N) Changing earth is een bijna 9 minuten durende serie, waarin het ontstaan van de aarde wordt verbeeld. Volgens natuurkundigen is de aarde ontstaan door de zogenaamde oerknal: Gaia. Gaia betekent moeder aarde. In het begin was de aarde woest en ledig. De aarde koelde af en de grote oceaanbekkens vulden zich … Een eeuwigdurend proces. In deze projectie wordt dit vormingsproces verbeeld. Door gebruik van abstracte beelden en toepasselijke muziek wordt door de makers een eigen interpretatie gegeven van de oerknal en de vorming van de aarde. De aarde: in het verleden geteisterd door droogtes en warmte- en koudeperiodes (ijstijden), nu bedreigd door de mens. Deze serie is samengesteld op basis van fantasie, fictie en werkelijkheid. De samenstelling is een co-productie van Herman Groenouwe, Anneke Zonneveld en Ad van Roosendaal. |
|||
De Filippijnse Apenarend, een vogel met een bijzondere haarstijl, Klaus Nigge (lezing in Engels) Tijdens deze lezing worden zeldzame beelden getoond uit het leven van deze arend, welke een van de meest mysterieuze, meest spectaculaire en mooiste vogels ter wereld is… en last but not least vanwege de unieke haarstijl… Klaus Nigge is professioneel natuurfotograaf en woont in Duitsland. Hij beschrijft zichzelf als een ‘slow photographer’, die net zolang teruggaat naar zijn onderwerp totdat hij tevreden is met het resultaat. Zijn verhalen zijn onder andere gepubliceerd in GEO en National Geographic Magazine. Hij heeft meerdere boeken uitgegeven, waaronder Kamtschatka, Adler Bären und Vulkane (1997), Adlerleben, Weißkopfseeadler in Alaska (1999), Die Rückkehr des Königs, Wisente im polnischen Urwald von Bialowieza (2004) enKranich (2007). The Philippine Eagle – Bird with a hairstyle The Philippine Eagle is among the largest three eagles in the world. It is a rare species, little known and hardly ever being photographed. This eagle is endemic to the Philippines – a country whose population is ever growing while its forest areas have come down to a mere 5 percent of what originally covered the whole country. As the Philippine eagle can only survive in the rainforest, the situation for this species is most dramatic.Klaus Nigge has been to the Philippines three times where he visited people who are working hard to rescue this eagle. Joint efforts enabled him to find a pair of this species in one of the last remaining forest areas of Mindanao where he spent several weeks up in the treetops to record how the eagles raised their young. This lecture will show us rare images from the life of this eagle which is among the most mysterious, most spectacular and most beautiful birds of the world – last but not least because of its unique hairstyle…. Klaus Nigge, born in 1956, has been a photographer since 1984; working as a freelancer since 1994. In between he studied art, biology and philosophy and left university with a degree in biology. In 1991 he joined the GDT whose president he was between 1992 and 1994. He describes himself as a “slow photographer” who returns time and again to the same places and animals until he is satisfied with the result. To capture the characteristic and true atmosphere of a place and to come as close as possible to the personalities of the animals is more important to him than colourful pictures of mere ornamental character. His stories have been published in magazines such as National Geographic and Geo. Books by Klaus Nigge: "Kamtschatka", 1997, Adler Bären und Vulkane, |
||||
![]() |
De ILCP gedragscode Het NVN is partner van de International League of Conservation Photographers (ILCP) en hanteert de ILCP gedragscode. Hiermee verplichten wij ons de hoogste ethische normen te handhaven in zowel onze zakelijke praktijk als in ons gedrag in het veld. Wij bevorderen ethisch gedrag in de gehele fotografische gemeenschap door een voorbeeld van integriteit en professionaliteit te stellen. Download hier de gedragscode <pdf> |
|||
NVN natuurfotograaf van het jaar 2009 Het NVN presenteert met trots de natuurfotowedstrijd ‘NVN natuurfotograaf van het jaar 2009’. Een wedstrijd waar alle fotografen die lid zijn van een bij het NVN aangesloten vereniging en donateurs van het NVN aan kunnen meedoen. Het is een leuke en uitdagende wedstrijd waarbij het vooral gaat om de eer, maar waar ook aantrekkelijke prijzen kunnen worden gewonnen. Het is de tweede keer dat het NVN een fotowedstrijd organiseert, maar de eerste keer dat het NVN de natuurfotograaf van het jaar uitroept. |
||||
![]() |
||||
Extra aanbod Tijdens de ontvangst en pauze is het Museon open voor de deelnemers aan de themadag. Er is gelegenheid tot het bezoeken van: 1). expositie Wildlife Photographer of the Year 2008expositie 2).‘Waarom ijsberen geen pinguïns eten’ door Jan Vermeer |
||||
![]() |
Tentoonstelling Wildlife Photographer of the Year. De Wildlife Photographer of the Year competitie is een prestigieuze wedstrijd waaraan ’s werelds meest vooraanstaande natuurfotografen deelnemen. De wedstrijd wordt jaarlijks georganiseerd door BBC Wildlife Magazine en het Natural History Museum in Londen. De jury ontving meer dan 32.352 foto’s van deelnemers uit 82 landen. De bekroonde foto’s zijn te zien in deze expositie. |
![]() |
||
© Steve Winter / Gerald Durrell Award for Endangered Wildlife - Winner Snowstorm leopard |
© Martijn de Jonge / One Earth Award - Highly Commended. Flight paths | |||
Tentoonstelling ‘ Waarom ijsberen geen pinguïns eten, poolfotografie van Jan Vermeer’ Met de tentoonstelling ‘Waarom ijsberen geen pinguïns eten, poolfotografie van Jan Vermeer’ wil natuurfotograaf Jan Vermeer vooral bewondering en verwondering teweegbrengen. Onlangs bezocht hij de beide polen en wist deze overweldigende landschappen adembenemend vast te leggen. Zijn foto’s tonen Antarctische roofmeeuwen die recht op de fotograaf afkomen om hem te verjagen, koningspinguïns die onverstoorbaar doorgaan met hun liefdesspel, moederijsberen zonder het minste spoor van agressie spelend met hun jong. En dat alles in een groots decor van sneeuw, ijs en rotsen. |
||||